Osallistuin ensimmäistä kertaa kuntavaalipaneeliin vihreänä ehdokkaana. Laajasalo-Degerö Seura järjesti maanantaina paneelitilaisuuden, jossa käsiteltiin Kruunuvuorenrannan osayleiskaavaa, liikennejärjestelyjä ja paikallisia peruspalveluita. Illan päätteksi sain ilkeän mahataudin, joten vaalikampanjani on ollut muutaman päivän jäissä. Huomenna aion uskaltautua kaduille kampanjoimaan.
Vaalipaneelitilaisuudessa nostin esille huoleni Laajasalon joukkoliikennejärjestelyjen riittämättömyydestä. Vaikka pikaraitiotiesilta rakennettaisiin Kruunuvuorenrannasta suoraan keskustaan arvioidaan Laajasalon henkilöautoliikenteen kasvavan edelleen 23.000 ajoneuvolla vuorokaudessa. Lisäksi Jollaksen alueen asukkaat jäävät kokonaan ehdotetun raitiotielinjauksen katveeseen. Laajasalon nykyisestä liikenteestä 85 % kohdistuu muualle kuin kantakaupungin suuntaan. Joukkoliikennekapasiteettia on osoitettava ennen kaikkea suuntiin, jonne nykyinen syöttöliikenne on suurinta ja jotta alueen joukkoliikennetoiminnallisuus saavutetaan parhaiten.
Miksi Laajasaloa ei kytketä metroverkostoon Herttoniemen kautta? Tämä voisi tapahtua raitio- tai metrovaunuilla. Ihmetteln myös miksi raitiotie- tai metroyhteys Herttoniemeen ei ole ollut yhtenä vaihtoehtona mukana, kun on tarkasteltu Laajasalon eri joukkoliikennevaihtoehtoja.
Jos raitiotiesilta lähitulevaisuudessa rakennetaan, toivon että Laajasalon metrohankkeet jäädytettäisiin kokonaan. Metron rakentaminen keskustasta Laajasaloon luo kovat rakentamispaineet Santahaminaan, jonka toivotaan vapautuvan armeijalta kaupungille. Itse jättäisin Santahaminan kokonaan rakentamatta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti